Mijn mooiste

Dit is Sissi, voluit Sissi Elisabeth van Flynn-I-Noor. Zij was mijn eerste Tervuerense en ik zal haar nooit vergeten. Zo mooi, zo trouw en zo lief.

Wie het leuk vind kan hier onze verhalen van onze honden volgen.

dinsdag 3 december 2013

Voor diegene die denken dat wij de enige zijn.

Ik was eigenlijk op zoek naar het nieuws dat ik gisteren ochtend op de radio hoorde, dat dierenartsen nu ook willen dat mensen hun honden vlees met botten geven voor betere tanden.


Het hondenvoer van nu zorgt alleen maar voor rotte tanden, tandvlees ontstekingen en zelf weg rottende kaken.

Het bericht kon ik niet vinden, maar dit verhaal kwam ik wel tegen.
Het is geschreven door Hilde Quisquater.


Over Hilde Quisquater



 
Hilde Quisquater is gedragsdeskundige voor honden en heeft over hondengedrag ook diverse boeken geschreven, waaronder De ideale baas. Ze leert hondeneigenaren hun hond begrijpen en hoe ze met hem kunnen communiceren. Pas als de communicatie duidelijk is, kan er een normale, gezonde relatie ontstaan en zal de opvoeding van de hond feilloos verlopen. Is de eigenaar de leider die de hond nodig heeft, dan wordt een hond aangenaam voor zijn omgeving.
www.hildequisquater.be
 

Haar verhaal:


“Al vijfendertig jaar lang eet ik vegetarisch. Ik heb er zelf voor gekozen geen dieren te eten, omdat ik het ook niet echt nodig heb. Mijn man en zoon eten dan weer wel vlees, omdat zij uiteraard zelf moeten kiezen.”

Maar mijn dieren kunnen niet zelf kiezen. Daarvoor moet ik zelf mijn gezond verstand gebruiken. Mijn paard, ezels en pony’s krijgen hooi, wortelen, granen enz. Ook de konijntjes leven van granen, groenten en fruit. Maar mijn honden en katten, die krijgen vlees! Niet gebakken of gekookt, maar gewoon rauw.

Carnivoren


Dit zijn carnivoren en hun spijsvertering is volledig ingesteld op het eten van rauw vlees, orgaan en botten. Ze hebben vlijmscherpe tanden die knippen en hoektanden waarmee ze een stuk vlees stevig vast grijpen.
Hun kaken kunnen niet roteren omdat ze geen gras of granen moeten malen. Hun korte darmstelsel haalt perfect en snel voedingstoffen uit
goed verteerbare eiwitten, die je in vlees terugvindt. Honden kunnen ook niet zuigen zoals dieren die veel moeten drinken wel kunnen. Mijn paard zuigt zomaar een ton water leeg. Maar mijn hond staat onhandig water naar binnen te slabberen.

De natuur regelt alles perfect.

Honden drinken om af te koelen


Denk je echt dat honden zo inefficiënt zouden drinken als ze veel moesten drinken? Honden die brokken eten moeten wel veel drinken omdat het anders niet te verwerken valt, maar van nature drinken honden enkel om zich te verfrissen, want het vocht dat ze nodig hebben halen ze uit vlees. Vleesvocht zit ook boordevol mineralen en vitamines die ze niet uit gewoon water kunnen halen.

En toch zie ik de monden van mijn klanten telkens weer openvallen wanneer ik hen aanraad vanaf nu een goed samengesteld rauwvoer te kopen uit het vriesvak bij de dierspeciaalzaak en de zakken brokken te laten liggen.
Door de jaren heen is iedereen er van overtuigd geraakt dat honden niets anders mogen eten dan droog, dat alleen die brokken alles bevatten wat de hond nodig heeft.

Het gevolg van hele slimme grote bedrijven en hun reclame.

Maar de natuur heeft het al eeuwen lang goed geregeld. Hoe natuurlijker de voeding die een dier eet hoe beter voor het dier zelf. Hetzelfde geldt voor de mens. Denk even mee na. Wat is voor jou het beste om te eten. Vers fruit en groenten, of je portie vitamines in een flesje ? Natuurlijk is het minst bewerkte ook het beste voor ons lichaam. Wat zou dan het beste zijn voor de hond ? Een goed samengestelde rauwe vleesvoeding , of een brok die allerlei toevoegingen en bewerkingen meegekregen heeft?

Honden die rauw eten zullen minder tandsteen maken, minder wormen hebben, minder haar verliezen. Ze laten minder scheten, maken minder diarree en ontlasting. Ze hebben ook minder kans op maagtorsie en allergieën. Bovendien zullen honden die rauw eten meer tryptofaan innemen, wat ze kunnen omzetten naar serotonine, de stof die we het gelukshormoon noemen. Dus inderdaad, honden die rauw eten zullen ook echt gelukkiger worden en daardoor rustiger en stabieler in het leven staan.

Ik weet dat een ingebakken gewoonte moeilijk doorbroken kan worden. Maar mag ik u , als weldenkende hondenbaas vragen hier eens over na te denken? Je hond kan niet zelf inkopen doen, maar als hij het wel kon, zou hij vast voor natuurlijk gaan.


Wil je meer weten? Neem gerust contact met me op, want over dit onderwerp is nog een heleboel te vertellen.

Hilde Quisquater
www.hondenadvies.be
 




 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten